Futra, perfumy i szybkie auta. Rynek dóbr luksusowych rośnie w siłę

Czytaj dalej
Dorota Niećko

Futra, perfumy i szybkie auta. Rynek dóbr luksusowych rośnie w siłę

Dorota Niećko

Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce jeszcze wzrośnie. Do 2023 roku może osiągnąć wartość przekraczającą 39 mld zł. Całkowita wartość rynku dóbr luksusowych w 2018 roku szacowana jest na 23,9 mld zł.

W Polsce mieszka już ponad 1,3 miliona zamożnych osób, a całkowita wartość majątku zgromadzonego przez Polaków na koniec II kwartału 2018 roku wyniosła 1 990 mld zł. Systematycznie rośnie liczba bogatych i bardzo bogatych. To na co wydają swoje pieniądze jest stale monitorowane przez firmy doradcze. Nie ma bowiem dla właścicieli luksusowych marek cenniejszej wiedzy niż ta, co kupują najbogatsi.

Rynek dóbr luksusowych i to, ilu Polaków zarabia tyle, że są odbiorcami usług i dóbr luksusowych, za rok 2018 zmierzyła firma doradcza KPMG. Dziewiąta edycja raportu została opublikowana pod koniec 2018 roku.

Kondycję 100 największych na świecie producentów dóbr luksusowych na podstawie osiąganych przychodów zanalizowała zaś firma Deloitte w raporcie „Global Powers of Luxury Goods 2018. Shaping the future of the luxury industry”, opublikowanym w połowie 2018 roku.

Zamożny, czyli kto? Według ekspertów KPMG, w 2018 roku Polaków, o których można powiedzieć, że zarabiają co najmniej dobrze, było 1,3 mln. Zaś ich dochody w sumie wyniosły 284 mld zł. W ciągu najbliższych czterech lat takich osób będzie już 1,6 mln, a ich łączny dochód wyniesie ponad 381 mld zł.

Do blisko 62 tys. zwiększyła się liczba Polaków należących do kategorii HNWI, czyli posiadających majątek netto powyżej 1 mln dolarów. Polaków posiadających majątek netto powyżej 1 mln dolarów w 2018 roku w Polsce było 61,6 tys. - o 4,6 tysiąca więcej niż w 2017 roku. W związku z wprowadzeniem nowego podatku dla zarabiających rocznie powyżej 1 mln zł, warto wspomnieć, że w 2017 roku w Polsce takie dochody uzyskiwało ponad 23 tys. osób.

- Zdecydowaną większość podatników w tej grupie, bo aż 21,3 tys., stanowili przedsiębiorcy lub samozatrudnieni, którzy płacą 19-proc. podatek liniowy - komentuje raport Andrzej Marczak, partner w KPMG w Polsce.

Gdzie wydać te pieniądze? Top 10 koncernów z branży towarów luksusowych

Przeanalizowali to eksperci z firmy Deloitte. I okazało się, że 10 największych firm branży towarów luksusowych wygenerowało 47 proc. sprzedaży pierwszej setki tego zestawienia. Koncerny z pierwszej dziesiątki to: LVMH - Louis Vuitton Moët Hennessy (Louis Vuitton, Christian Dior, Givenchy, Celine, Loewe czy Marc Jacobs, Sephora, Dom Perignon i Moët & Chandon) (1. miejsce), Estee Lauder Companies Inc. (2), Compagnie Financiere Richemont (nr 3, działa w sektorze luksusowych zegarków, biżuterii, dóbr skórzanych i odzieżowym, Mont Blanc, Van Cleef & Arpels, Dunhill, Cartier, Chloe), Luxottica Group (m.in. Ray-Ban), Kering SA (Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta), L’Oreal Luxe (Lancome, Biotherm), Swatch Group (Longines, Omega), Ralph Lauren Corporation, PVH Corp. (Tommy Hilfigier, Calvin Klein). Pierwszą dziesiątkę zamyka Chow Tai Fook Jewellery z Hongkongu (biżuteria).

Nie ma tu nowych graczy w porównaniu z wcześniejszym raportem firmy Deloitte. Wiemy też z niego, że segment kosmetyków i perfum to najlepiej zarabiający sektor ze wzrostem sprzedaży o 7,6 procent. I że firmy produkujące biżuterię i zegarki odnotowały najniższy wskaźnik wzrostu, tracąc 4 proc. sprzedaży. A także że firmy z Chin, Hongkongu, Szwajcarii i Niemiec odnotowały spadek sprzedaży o około 4 proc.

Największy udział w sprzedaży dóbr luksusowych miała Francja. Najważniejszy zaś wniosek z raportu jest taki, że marki luksusowe zmieniają swój model działalności, aby dostosować się do oczekiwań młodszych klientów i konsumentów z rynków wschodzących. W 2018 roku za ponad połowę globalnej sprzedaży ubrań oraz butów odpowiadały rynki w Azji, Ameryce Łacińskiej, Afryce i na Bliskim Wschodzie. Coraz większego znaczenia nabiera również aktywność producentów i sprzedawców dóbr luksusowych w mediach społecznościowych.

- Kondycja branży dóbr luksusowych zależy od wielu czynników, w tym również geopolitycznych, które mają ogromny wpływ na turystykę. Jednak przewidujemy, że sektor ten będzie osiągał coraz lepsze wyniki, tym bardziej że w ostatnich miesiącach producenci i sprzedawcy dóbr luksusowych zrobili wiele, by przekonać do siebie młodszych konsumentów - komentuje Wojciech Górniak, dyrektor, lider obszaru strategii i transformacji cyfrowych oraz zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich Deloitte.

Dotychczas działalność marek luksusowych koncentrowała się na Europie i USA. Jednak w ostatnich latach ich uwaga kierowana jest również na rynki wschodzące. Wzrosty sprzedaży w tym sektorze są napędzane przede wszystkim przez mieszkańców Chin oraz krajów Bliskiego Wschodu.

A zatem - millenialsi. To nimi koncerny z branży dóbr luksusowych zainteresowani są najbardziej. A tylko w Chinach mieszka ich 400 mln. Do 2025 roku, wedle szacunków Deloitte, przedstawiciele generacji Y i Z będą stanowić ponad 40 proc. klientów sklepów z dobrami luksusowymi. A jeszcze w 2016 stanowili 30 procent klientów. W przeciwieństwie do reprezentantów pokolenia Baby Boomers (czyli ludzi urodzonych w latach 1946-1964), wielu millenialsów ma coraz większe wymagania, lubi komfort. Pokolenie to spędza dużo czasu w internecie, posługuje się aplikacjami i często robi zakupy online.

Czy nabywcy dóbr i towarów luksusowych mieszkają w Polsce?

W 2017 roku blisko 195 tysięcy Polaków zarabiało miesięcznie powyżej 20 tysięcy złotych brutto, powyżej 50 tys. zł - 50 tysięcy osób. Największa liczba bardzo bogatych Polaków zamieszkuje województwa mazowieckie, wielkopolskie i śląskie. W woj. łódzkim mieszka 67 tys. osób, których miesięczny dochód brutto to więcej niż 7,1 tys. zł i 9,9 tysiąca osób o miesięcznym dochodzie brutto powyżej 20 tys. zł. W samej Łodzi mieszka 582 milionerów.

Wraz ze wzrostem bogactwa Polaków stale rozwija się też rynek dóbr luksusowych, którego szacunkowa wartość w 2018 roku wzrosła o blisko 14 proc. rok do roku i osiągnęła poziom 24 miliardów złotych, czyli o 13,8 proc. więcej niż w 2017 roku.

- Rośnie zamożność Polaków, a także ich oczekiwania wobec życia. Chcemy dziś żyć zgodnie z filozofią work-life balance. Pomaga nam w tym edukacja. Otwarty dostęp do wszystkiego, co dzieje się na świecie, jest możliwy dzięki digitalizacji oraz mediom społecznościowym. Skoro widzimy, na jaki luksus mogą pozwolić sobie ludzie w różnych zakątkach świata, my również chcemy sięgać po to samo - przekonuje Krzysztof Maruszewski prezes Stilnovisti Investments w raporcie „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2018”. - Dotychczas najwięcej naszych klientów było ludźmi po czterdziestce, którzy osiągnęli sukces zawodowy najczęściej we własnych, rodzinnych firmach. Od kilku lat wśród klientów pojawiają się osoby młode, które osiągnęły sukces, prowadząc projekty start-up’owe. Ten trend nie dotyczy tylko Polski.

Futra, perfumy i szybkie auta. Rynek dóbr luksusowych rośnie w siłę

Według szacunków KPMG, wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce jeszcze wzrośnie w kolejnych latach. Zgodnie z szacunkami do 2023 roku może osiągnąć wartość przekraczającą 39 mld zł.

Największym segmentem rynku dóbr luksusowych w Polsce niezmiennie od lat pozostają samochody marek premium oraz luksusowe, które stanowiły 13,5 proc. rejestracji wszystkich samochodów osobowych w trzech kwartałach 2018 r. Wartość tego segmentu w 2018 szacowana jest na 15,5 mld zł. Prognozowana w całym 2018 roku liczba rejestracji nowych aut marek premium to 76,3 tys. sztuk, a marek luksusowych 251 sztuk, wobec 189 w 2017 roku.

Drugim największym segmentem rynku dóbr luksusowych jest segment luksusowej odzieży i akcesoriów. Jego wartość szacowana jest na prawie 2,9 mld zł, co oznacza wzrost o 7,2 proc. w stosunku do 2017 roku. Luksusowa odzież i akcesoria stanowią zaledwie 7 proc. całego rynku odzieży w Polsce - czyli trzykrotnie mniej niż we Włoszech lub Francji. Szacowana wartość rynku w Polsce w tej kategorii w 2023 roku przekroczy 4 mld zł.

Segment alkoholi luksusowych to mała, ale cenna część rynku. W zeszłym roku zanotowano wzrost na poziomie 9,7 proc. Wartość rynku - blisko 1,2 mld zł w 2018 roku. Segment luksusowych alkoholi stanowi mniej niż 2 proc. całego rynku alkoholi, którego wartość szacowana jest na 62,5 mld złotych.

Rynek luksusowej biżuterii i zegarków wzrósł o 10,2 proc., osiągając poziom 723 mln zł w 2018 roku. Do 2023 wartość tego sektora według szacunków wyniesie 1,2 mld zł. Dwie trzecie tego rynku to biżuteria, a 80 proc. luksusowych zegarków to zegarki męskie.

Rynek luksusowych kosmetyków i perfum, podobnie jak segment luksusowej biżuterii i zegarków, stanowi dość niewielki segment rynku dóbr luksusowych, ale odznacza się coraz większą dynamiką wzrostu. Według szacunków, wartość rynku w 2018 roku wyniosła 650 mln zł. Największy udział w tej kategorii mają perfumy, które stanowią prawie 60 proc. całego rynku luksusowych kosmetyków i perfum. Dla porównania, wartość tego segmentu we Francji jest około 17 razy większa.

W najbliższych latach ma przybywać Polaków, których majątek netto będzie wart co najmniej milion dolarów. Takich ludzi określa się jako HNWI (ang. high net worth individuals). Większość z HNWI w Polsce (88 proc.) stanowią osoby z majątkiem do 5 mln dolarów. Aktywa o wartości powyżej 50 mln dolarów posiada 359 osób, a 17 Polaków ma majątek o wartości większej niż 500 mln dolarów. To dużo czy mało? Na tle innych europejskich krajów Polska charakteryzuje się niewielką liczbą obywateli należących do kategorii HNWI - to u nas zaledwie 0,16 proc. populacji. W Wielkiej Brytanii i Niemczech jest ponad 2 mln HNWI, a we Włoszech blisko 1,4 mln!

- W Polsce wyższa klasa średnia dopiero się tworzy - mówi Andrzej Marczak z KPMG w Polsce.

Dorota Niećko

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.