Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Jest moda na murale, ponieważ jest zapotrzebowanie na murale. Jeśli jest moda na murale, to znaczy, że są one ważne!

Czytaj dalej
Ewa Wyrwas

Jest moda na murale, ponieważ jest zapotrzebowanie na murale. Jeśli jest moda na murale, to znaczy, że są one ważne!

Ewa Wyrwas

To może być sposób na rewitalizację miasta. Na jego estetytyzację. I na promocję - jest pewien dr Rafał Roskowiński.

Do Pana ostatnich projektów należy m.in. mural w Legionowie - legioniści z Piłsudskim na tle koszar wojskowych, to praca związana z setną rocznicą odzyskania niepodległości oraz Matka Boska Częstochowska w kościele w Kuklówce. Jaką rolę mają pełnić te Pana projekty?

Proszę pani, ja się zajmuję malarstwem historycznym. A teraz jest chyba dobry moment na wskrzeszanie pewnych symboli, tematów historycznych. Modę na takie tematy mieliśmy na przykład w XIX wieku, a wie pani, jak to jest z modami - wracają. A ponieważ zmienia się formuła dotarcia do widza, to sztuka wychodzi na ulice. Moja sztuka ma inspirować. Nie ukrywam również, że moje murale mają wzbudzić poczucie dumy narodowej, więzi, a przede wszystkim są ideologiczne, ponieważ uważam, że ideologia spaja naród.

Wspomniał Pan, że zmienia się formuła dotarcia do odbiorcy. Dlaczego?

Ponieważ galerie stały się miejscami bardzo skomplikowanymi i mało uczęszczanymi.

Proszę rozwinąć temat.

Mam na ten temat - na temat popularności street artu, w tym murali, którą teraz obserwujemy - teorię związaną z moją, indywidualną historią… Kiedy w latach 90. skończyłem studia, uzyskałem dyplom magistra w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku, praktycznie nie miałem możliwości zrobienia wystawy w żadnym z niewielu poważnych mediów w Polsce. Oprócz tego, że w Polsce było bardzo mało galerii, to te, które wystawiały poważną sztukę, były dla mnie abstrakcyjne. Panowało bowiem przekonanie, że malarstwo to coś archaicznego, coś, co przeminęło. Że jeśli się nie robi sztuki konceptualnej, to właściwie się nie istnieje jako artysta. A ja nie chciałem robić sztuki konceptualnej, nie chciałem wystawiać instalacji, drutów, telewizorów, kamieni, piasku, mieszać krwi z farbą itp. Mnie to nie interesowało, ponieważ ja chciałem malować.

Pozostało jeszcze 84% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące zgody, w tym jej wycofania, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności oraz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Ewa Wyrwas

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.wspolczesna.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.