Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Skrzydło samolotu w biurze, czyli jest fun, jest kreatywność. Rozmowa z dr Katarzyną Bachnik

Czytaj dalej
Fot. Archiwum Katarzyny Bachnik
Dorota Witt

Skrzydło samolotu w biurze, czyli jest fun, jest kreatywność. Rozmowa z dr Katarzyną Bachnik

Dorota Witt

- Innowacyjne rozwiązania wypracowują te przedsiębiorstwa, które są gotowe na porażkę i umieją zakwestionować to, co już ustaliły. Polskie firmy w większości dopiero się tego uczą - mówi dr Katarzyna Bachnik, ekspertka w zakresie design thinking z Hult International Business School w San Francisco

O co chodzi w design thinking?
O znalezienie praktycznych i innowacyjnych rozwiązań dla trudnych problemów - złożonych, niejednoznacznych, takich, które wymagają podjęcia badań, bo dotąd nie ma wystarczających danych, które pozwoliłyby na opracowanie rozwiązania. Co ważne, problemów, których punktem odniesienia jest człowiek.

W jakich branżach takie myślenie i takie działanie się sprawdza?
W zasadzie nie ma ograniczeń. Design thinking wykorzystuje się do tworzenia rozwiązań technologicznych, cyfrowych, w zakresie edukacji, energetyki, motoryzacji, dóbr konsumpcyjnych, brandingu, zabawek, żywności, projektowania doświadczeń w sektorze turystycznym i wellness, w odniesieniu do rozwiązań medycznych. Mówimy tutaj o działaniach podejmowanych przez start-upy i marki globalne.

Design thinking to pewien sposób myślenia, zestaw umiejętności i narzędzi, których można się wyuczyć, w których można się wyćwiczyć. Trzeba tylko chcieć zrozumieć, co tak naprawdę stanowi istotę design thinking, żeby to podejście było skuteczne.

O jakich konkretnych rozwiązaniach pani mówi?
Bardzo lubię pewien barwny przykład z Danii. Zaskakująco wiele osób w podeszłym wieku korzysta tam z usług o charakterze społecznym, co finansowo i organizacyjnie wspierają duńskie miasta, np. Holsterbro. Wśród tych usług jest dostarczanie seniorom posiłków. I tu coś nie działało, bo mimo wsparcia nadal 60 proc. osób w domach opieki miało niewłaściwą dietę, a 20 proc. było niedożywionych. Co więcej: pracownicy, którzy gotowali dla seniorów, także byli niezadowoleni. Kluczem okazało się zrozumienie, skąd ten dyskomfort po obu stronach. Pracownicy agencji Hatch & Bloom, którą poproszono o zaprojektowanie nowej usługi żywieniowej, przeprowadzili badania wśród seniorów i kucharzy. I odkryli, że ci pierwsi nieswojo się czuli w roli potrzebujących, a dodatkowo otrzymywanie standardowych posiłków kojarzyło im się z jadłodajnią dla bezdomnych. Ci drudzy nie czuli się spełnieni, wykonując lubiany zawód, bo musieli gotować według ściśle określonych kryteriów.

Przeczytaj dalszą część.

Pozostało jeszcze 64% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące zgody, w tym jej wycofania, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności oraz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Dorota Witt

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.wspolczesna.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2018 Polska Press Sp. z o.o.