Zakupy przez internet. Porady Miejskiego Rzecznika Konsumentów

Czytaj dalej
Fot. Archiwum
(d)

Zakupy przez internet. Porady Miejskiego Rzecznika Konsumentów

(d)

Podczas dyżuru gościliśmy Jarosława Brzozowskiego, Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Białymstoku. Odpowiadał na wiele pytań naszych Czytelników.

Maria: Czy sklep internetowy powinien ponieść koszty przesyłki w razie odstąpienia przez klienta od umowy?

Koszt odesłania towaru do przedsiębiorcy w sytuacji odstąpienia od umowy zawartej na odległość ponosi konsument, chyba że przedsiębiorca zgodził się go ponieść lub przed zawarciem umowy nie poinformował konsumenta o tej konieczności.

Należy przy tym pamiętać, że konsumentowi odstępującemu od umowy, należy się nie tylko zwrot ceny towaru, ale także kosztu jego wysyłki poniesionego przy zakupie (wysyłka rzeczy od sprzedawcy do kupującego) do wysokości odpowiadającej najtańszej opcji przesyłki dostępnej w danej ofercie. Jeżeli klient wybierze droższy środek transportu, nie otrzyma zwrotu różnicy między wartością wybranej dostawy a najtańszym sposobem transportu. Uwaga, nie należy tu uwzględniać odbioru osobistego (0 zł), gdyż nie jest to sposób dostarczenia towaru.

Janusz: Jak należy postępować, gdy zamówienie odbierane w „Paczkomacie” jest uszkodzone?

Jeżeli konsument wybrał ten sposób dostawy towaru jako jeden z zaproponowanych przez sprzedawcę, to ma prawo kierować swe roszczenia właśnie do niego. Przedsiębiorca bowiem odpowiada za niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru do momentu, w którym kupujący go otrzyma. Nie może on uchylać się od tej odpowiedzialności nawet wtedy, gdy do uszkodzenia przesyłki doszło z winy profesjonalnego przewoźnika, któremu powierzył dostawę.

Jeżeli jednak przedsiębiorca nie miał wpływu na wybór przewoźnika (konsument zdecydował i wybrał przewoźnika innego niż wskazany przez sprzedającego jako jedna z opcji), to jest tym samym zwolniony z odpowiedzialności za tę przesyłkę.

Konsument ma prawo również zgłosić reklamację do operatora pocztowego. Trzeba jednak pamiętać o tym, że roszczenie z tytułu nienależytego wykonania usługi pocztowej wygasa wskutek przyjęcia przez adresata przesyłki bez zastrzeżeń, chyba że ubytki lub uszkodzenia nie dały się z zewnątrz zauważyć i konsument stwierdził je po przyjęciu towaru. Musi on jednak zgłosić roszczenie operatorowi pocztowemu nie później niż po upływie siedmiu dni od przyjęcia przesyłki oraz udowodnić, że uszkodzenia powstały w czasie między jej przyjęciem przez operatora pocztowego w celu wykonania usługi pocztowej a jej doręczeniem danemu adresatowi.

Ewa: Czy sklep internetowy ma prawo żądać zwrotu poniesionych kosztów, jeżeli zgodnie z zawartą umową wyśle towar, a klient go nie odbierze?

- Jeżeli przedsiębiorca wyśle towar, a konsument go nie odbierze, przedsiębiorca ma prawo żądać zwrotu kosztów przesyłki zwrotnej. Konsument może zwolnić się z odpowiedzialności wykazując, że nie odebrał przesyłki nie ze swojej winy. (d)

(d)

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.wspolczesna.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.