Dowód osobisty na telefon? Tak, to już działa w Koszalinie. Możesz sprawdzić osobiście

Czytaj dalej
Marzena Sutryk

Dowód osobisty na telefon? Tak, to już działa w Koszalinie. Możesz sprawdzić osobiście

Marzena Sutryk

O pilotażu, w którym bierze udział Koszalin, mówi Mariusz Kalman, informatyk z ratusza.

Koszalin znalazł się wśród miast, w który przeprowadzono pilotaż zastosowania mDokumentów - jak się sprawdza program, jak zainteresowanie?

Koszalin, to jedno z czterech miast wdrażających pilotaż projektu mDokumenty realizowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji. W chwili obecnej jest to pierwszy element tego projektu, czyli mDowód Osobisty. Dokładnie 11 maja br. o godz. 12.00 udostępniona została usługa mobilnego Dowodu Osobistego z jednoczesną możliwością sprawdzenia jej działania m.in. w Urzędzie Miejskim w Koszalinie. W początkowym okresie funkcjonowania tej usługi widać było dość spore zainteresowanie mieszkańców. W pierwszych dwóch tygodniach sprawdzenia działania usługi mDowód Osobisty dokonało ok. 80 osób. Do dnia dzisiejszego sprawdzenia dokonało ok 150 osób. Widać tendencję spadkową, co osobiście trochę mnie martwi. Mam jednak nadzieję, że przy pomocy koszalińskich mediów ponownie zainteresowanie mDokumentami wzrośnie. Korzystając z okazji serdecznie zapraszam nie tylko mieszkańców, ale i przebywających w naszym mieście gości, wczasowiczów, mieszkańców okolicznych miejscowości i wszystkich innych, którzy chcieliby zapoznać się z udostępnioną przez Ministerstwo Cyfryzacji usługą mDowód Osobisty. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że usługa jest całkowicie bezpłatna, bezpieczna, przydatna i łatwa w użytkowaniu.

Pilotaż został przedłużony? Mieszkańcy mogą jeszcze się przyłączyć?

Pilotaż trwa do końca sierpnia 2017. Myślę jednak, że termin ten zostanie trochę przedłużony ze względu na trwające prace legislacyjne. Do tego dochodzi również wakacyjna przerwa w pracy parlamentu. Z pewnością wydłużony okres pilotażu będzie miał wpływ na dodatkowe sprawdzenie działania tej usługi. Jeżeli wykryte zostaną jakiekolwiek luki w działaniu, to będzie czas na ich usunięcie i w konsekwencji udostępnienie produkcyjne, końcowej usługi całkowicie zadawalającej użytkowników. Będzie też wydłużony czas dla obywateli w celu sprawdzenia działania mDowodu Osobistego i przekonania się co do funkcjonalności tej usługi. Trzeba w tym miejscu nadmienić, że w trakcie trwania pilotażu, klienci Urzędu muszą podczas załatwianiu spraw okazać się tradycyjnym „plastikowym” dowodem osobistym. Po wdrożeniu wersji ostatecznej usługi mDowód Osobisty, która uzależniona jest od zakończenia prac legislacyjnych, tego obowiązku już nie będzie.

Co dalej?

Kolejnymi etapami wdrożenia usługi mDokumenty to, pilotaż mDowód Rejestracyjny (łącznie z ubezpieczeniem OC), który rozpocząć się ma w październiku br. oraz mPrawo Jazdy, który rozpocznie się w pierwszym kwartale 2018 roku. W między czasie Ministerstwo Cyfryzacji prowadzi pracę nad uruchomieniem innych mDokumentów, takich jak: legitymacja studencka, karta miejska i inne. Co ważne, na początku z mobilnego dowodu osobistego będzie można korzystać jedynie w relacjach z administracją oraz policją (w pilotażu tylko w urzędach). Ministerstwo Cyfryzacji pracuje jednak nad rozwiązaniem, które umożliwi korzystanie z mDokumentów również w relacjach z innymi obywatelami (np. gdy chcemy komuś potwierdzić swoje dane) oraz z biznesem (np. na poczcie, w banku, u operatora telekomunikacyjnego, w bibliotece czy wypożyczalni).

Pan również skorzystał - posiada Pan elektroniczny dowód - ma Pan jakieś uwagi, co do jego funkcjonowania? Co trzeba by poprawić?

Wbrew staropolskiemu przysłowiu, iż „szewc bez butów chodzi”, ja mogę powiedzieć że mam „buty” i to z cholewami. Nie tylko mam aktywną usługę mDowód Osobisty, ale dokonałem już sprawdzenia jej działania i jestem bardzo zadowolony z jej funkcjonowania. Mówię to nie tylko jako koordynator pilotażu, ale i jako mieszkaniec naszego miasta. Szczególnie jestem zadowolony z szybkości działania usługi oraz z możliwości mojej kontroli nad przetwarzaniem moich danych osobowych. Może to sprawdzić każdy chętny, który uaktywni tę usługę na stronie obywatel.gov.pl, a następnie uda się do Urzędu Miejskiego w Koszalinie, w którym uruchomionych jest 14 specjalnie oznakowanych i przygotowanych stanowisk urzędniczych. Na obecnym etapie pilotażu uważam, że usługa działa bardzo dobrze i nie wymaga poprawek. Bardzo jednak zależałoby mi na opinii innych użytkowników.

Powiedzmy wyraźnie naszym Czytelnikom - elektroniczny dowód nie oznacza, że mamy nasze dane w telefonie.

Oczywiście, wszelkie dane pozostają w rejestrach państwowych, gdzie są obecnie i gdzie są pilnie strzeżone przed dostępem osób niepowołanych. Telefon komórkowy będzie jedynie „tokenem”, na które przyjdzie SMS z kodem weryfikacyjnym tak jak np. w przypadku przelewu bankowego. Dopiero po jego podaniu urzędnikowi będzie on mógł uzyskać dostęp do potrzebnych mu danych. Zaznaczam, że kod taki można użyć tylko jeden raz i tylko w bieżącej sytuacji identyfikacji osoby.

Zapewnia Pan, że system jest bezpieczny?

Całkowicie. Dane pozostają w rejestrach państwowych, gdzie są pilnie strzeżone. W telefonie nie będzie też żadnych danych. Paradoksalnie mDokumenty są nawet bezpieczniejszym rozwiązaniem, niż tradycyjne dokumenty. Zazwyczaj szybciej się orientujemy, że zgubiliśmy telefon, niż dokumenty. Telefony komórkowe zazwyczaj mamy też zabezpieczone na wypadek kradzieży, a w razie potrzeby można je zdezaktywować. W przypadku utraty tradycyjnego dokumentu nie mamy takich możliwości. Osoby weryfikujące dane osobowe, to osoby posiadające odpowiednie przeszkolenie, świadomość oraz upoważnienie do ich przetwarzania.

Jak to w ogóle działa? Co trzeba zrobić, by uzyskać mDokument?

Aby aktywować mDokument, należy posiadać Profil Zaufany, to odpowiednik podpisu elektronicznego potwierdzającego tożsamość osoby aktywującej usługę. Należy zarejestrować się na stronie epuap.gov.pl, co jest jednoznaczne z wypełnieniem i złożeniem wniosku o Profil Zaufany (eGo). Następnie należy w ciągu 14 dni udać się do jednego z sześciu w naszym mieście Punktu Potwierdzania Profilu Zaufanego w celu weryfikacji danych. Jest to jednorazowa wizyta. Kolejne przedłużanie ważności Profilu Zaufanego dokonuje się we własnym zakresie przed upływem trzyletniego okresu jego ważności. Potwierdzenie Profilu Zaufanego jest całkowicie bezpłatne. Profil taki możemy wykorzystywać wielokrotnie podczas komunikacji z wieloma jednostkami administracji publicznej w dowolnym miejscu w kraju bez konieczności osobistej obecności. Posiadając eGo możemy korzystać z wielu cyfrowych usług, np. możemy sprawdzić swoje punkty karne, uzyskać kartę EKUZ w związku z pobytem czasowym za granicą i wiele innych.

Posiadając eGo aktywujemy usługę mDokumenty na stronie obywatel.gov.pl. Mieszkańcy naszego miasta oraz przebywający w Koszalinie goście mają doskonałą możliwość sprawdzenia działania usługi mDowód Osobisty, ponieważ - jak mówiliśmy na wstępnie - Urząd Miejski w Koszalinie bierze udział w pilotażu wdrożenia mDokumentów.

Marzena Sutryk

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.