Adam Czesław Dobroński

Historia kolejnictwa na Podlasiu. Niezwykłe losy naszych kolejarzy

Fotografia oryginalna, choć nie z czasów wojny. Panowie Bukowski i technik Dudziński na drezynie kolejowej w rejonie Starosielc. Fotografia oryginalna, choć nie z czasów wojny. Panowie Bukowski i technik Dudziński na drezynie kolejowej w rejonie Starosielc.
Adam Czesław Dobroński

Trwają prace na byłej drodze żelaznej warszawsko-petersburskiej, poprowadzonej przez Białystok-Grodno-Wilno-Dyneburg (Dźwińsk)-Psków. Aktualnie modernizowany jest odcinek Sadowne-Czyżew, powstaje nowy (drugi) most na Bugu. Mimo zrozumiałych utrudnień jeździmy coraz wygodniej, a wkrótce pociągi pomkną jeszcze szybciej.

To wszystko cieszy. Jest jednak małe ale. Piotr Sobieszczak, doktorant UwB, rozpoczął badania bogatych materiałów archiwalnych dotyczącej tejże magistrali, uruchomionej w grudniu 1862 r. Znalazł fantastyczne mapy, szkice, materiały pisane, co umożliwia napisanie monografii kolei, spopularyzowanie jej dziejów. Konieczne są jednak kolejne wyjazdy do Petersburga, pan Piotr z moim poparciem złożył wnioski o dofinansowanie badań. Dostał skromne wsparcie od samorządu łapskiego, natomiast władze PKP szczebla centralnego i także białostockie w zasadzie nie podjęły tematu. Dziwne to, bo firma ma się dobrze, inwestuje miliardy, a na opracowania historyczne skąpi.

Pozostało jeszcze 88% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.

    już od
    3,69
    /dzień
Adam Czesław Dobroński

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.