Mieszkanie Plus. Zamiast torów mogą być bloki

Czytaj dalej
Fot. pixabay
Tomasz Kubaszewski

Mieszkanie Plus. Zamiast torów mogą być bloki

Tomasz Kubaszewski

Teren PKP prawdopodobnie zostanie wykorzystany w programie Mieszkanie Plus.

- Bierzemy takie rozwiązanie pod uwagę i prowadzimy szczegółowe analizy - informuje Justyna Kwiek z zespołu ds. komunikacji BGK Nieruchomości.

Ta spółka Banku Gospodarstwa Krajowego podejmuje decyzje, dotyczące terenów, które zostaną wykorzystane w ramach rządowego programu Mieszkanie Plus. Zakłada on, że w całym kraju powstaną budynki z lokalami na wynajem. Czynsz ma być ustalony na takim poziomie, by na mieszkanie stać było przeciętną rodzinę. Po 30 latach wnoszenia opłat lokal stawałby się własnością wynajmujących.

PKP ma w centrum Suwałk duży teren, na którym znajdują się torowisko i kilka nieruchomości. O tym, że stanie się on kolei niepotrzebny, mówi się już od około 10 lat. Jest to związane z planami budowy trasy Rail Baltica. W ramach tej inwestycji ma bowiem powstać w mieście nowy dworzec - w zupełnie innym miejscu niż obecny. Istnienie torowiska w centrum straci wówczas rację bytu.

Choć ta koncepcja znana jest od lat, wciąż pozostaje w sferze projektów. Jak mówi Kamil Sznel z suwalskiego ratusza, PKP nie należy do instytucji, w których decyzje zapadają szybko. Raz na kilka miesięcy przedstawiciele kolei przyjeżdżają do miasta, przedstawiają jakieś koncepcje i odjeżdżają. Sprawy nie posuwa to do przodu ani o milimetr.

Czy tym razem coś się zmieni? Najważniejsza pozostaje kwestia budowy trasy Rail Baltica. O ile inwestycja jest realizowana na odcinku Warszawa - Białystok, o tyle przygotowania do modernizacji trasy Białystok - Ełk - Suwałki - Trakiszki są dopiero na etapie tzw. studium wykonalności. Według najnowszych planów, prace mają zacząć się dopiero na przełomie 2019 i 2020 r., a zakończyć - w czwartym kwartale 2024 r.

Wciąż nie zapadły ostateczne decyzje w sprawie dworca. Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP informuje jedynie, że dworzec jest w planach inwestycyjnych spółki, razem z 463 innymi obiektami w całym kraju.

- Na tym etapie jest zbyt wcześnie, aby mówić o szczegółach - odpowiada na pytanie o termin realizacji, jakby wieloletnich przygotowań w ogóle nie było.

W PKP słyszymy że przekazanie terenów do programu Mieszkanie Plus powinno odbyć się po zakończeniu budowy dworca i Rail Baltiki. Ale możliwe są też inne rozwiązania, np. likwidacja przynajmniej części torowiska jeszcze w trakcie inwestycji. Wszystko zależy od tego, jaki będzie wynik analiz prowadzonych przez BGK Nieruchomości. Powinien on być znany za kilka miesięcy.

Tomasz Kubaszewski

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.wspolczesna.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.